pondělí 14. ledna 2008

Gears of War: Celkové zhodnocení

Gears of War je opravdu mimořádná hra. Díky originálnímu konceptu krytí a designu misí se herní zážitek blíží starým plošinvým peckám, na kterých jsem vyrostl. I tady je přítomen bezvadný aspekt "učení se", jak se má daná mise procházet. To je dost zajímavý prvek, který se v moderních hrách s otevřeným prostředím málo vidí. Gears of War potvrzuje, že design rules.
Hra je konzolová a z ovládání je to vidět. V tomto případě to je ale k dobru věci. Voják se chová inteligentně v kontextu místa, kde se právě nachází. Veškeré speciální pohyby se dělají pomocí space a pohybových šipek, a funguje to naprosto dokonale. Ke konci hry jsem se až sám sobě divil, jak mi to přešlo do krve a jak přirozeně se pohybuji mezi úkryty a dělám přesně to, co je potřeba.
Další klad je skvělá inteligence nepřátel. Už jsem tu o tom psal, ale musím to znovu vypíchnout - chovají se inteligentně, jsou perfektně vyvážení a zajímaví. Hrají s prostředím - přizpůsobují se tomu, co hráč dělá, nejsou to tupé automaty. Každého lze zabít, když se ví jak a udělá se to správně. To nemá chybu. Boomers, kteří zahlásí "boom" a o půl sekundy na to vystřelí smrtící granát, jsou hezkým příkladem - na konci hry jsem se hýbal mezi úkryty, radost pohledět, ani mi to nepřišlo. Další příklad jsou jámy, ze kterých Locusti vylézají: když se včas zavřou granátem, je to pohodička, když ne, je to peklo. I finální boss Raam byl nakonec uhratelný - jakmile jsem zjstil, co na něj platí.
Engine mi šlapal víceméně v pohodě, pouze jsem měl několikrát záseky při videosekvencích. Kdoví proč.
Hra je to hodně dlouhá. Několikrát během hraní jsem měl pocit, že už musí být konec - a ejhle, jelo se dál. To rozhodně potěší. Počítadlo u Achievements mi ukazuje něco přes 22 hodin - není mi jasné, jestli se do toho počítají jenom úspěšné pokus, nebo celkový čas hraní.
Musí být naprosto úžasné hrát Gears of War po síti.
Celé to byla luxusní zábava. Nemělo to chybu. Celou dobu jsem se intenzivně bavil - někdy snad až moc intenzivně, nedalo se to vydržet dlouho (tím myslím déle než dvě hodiny). Asi nejvíc se mi líbily velké bitvy o nějaké území. Ale i obranné mise nebo speciální lokace (například mise v transportéru, Locustí jeskyně nebo vlak) byly skvěle udělané a zábavné.
Kapitola sama pro sebe jsou bossové. Lepší jsem ve hře ještě asi neviděl. Gigantičtí brouci, hluchá Berseker, obrovský pavoukokrab v jeskyni, vražedný Brumak a ďábelský Raam - to jsou bossové, na které se nezapomíná.

Žádné komentáře: