Při pohledu zpět jsem s Risenem hodně moc spokojený. Ta hra je prostě dobrá. Komplexní, promakané, vtipné RPG, s možnostmi rozhodování a skvělým prostředím. Přesně jak to mám rád.
Co se přírody týká, v hustém lese nemá Risen konkurenci. Ta grafika prostě šlape jako hodinky. To, co ostatní hry (echm .. Oblivion .. echm) řeší trapnými nahrávacími obrazovkami, umí Risen poctivě a natvrdo: lezete z tmavé jeskyně, už zdálky vidíte prosvítat paprsky světla od vchodu, pak vylezete ven - a otevře se výhled přes celý ostrov až k moři. Naprosto plynule, naprosto v pohodě. Je pravda, že level-of-detail a depth-of-field grafiku někdy vizuálně degraduje, ale zvykl jsem si na to celkem v klídku a rozhodně mi to nevadilo.
Příběh je skvělý, od začátku do konce. A dospělý. Žádná politická korektnost - jsou tu cigára, drogy, vodní dýmky i bordel s děvkami.
Naštěstí už se hoši z Piranha Bytes naučili pracovat s ženskými postavami (tuším, že ani v Gothiku III ženy snad vůbec nebyly, a pokud ano, tak jen jako generická kulisoidní NPC). Tady jsou a fungují skvěle, a Patty v Risenu je prostě super.
Postavy v Gothiku jsou vesměs plnokrevné. Mají zájmy a charakter, jsou prokreslené a špičkově namluvené.
Mimochodem: to, že Dona Estebana a Titan Lorda Ursegora namluvil John Rhys-Davies, jsem poznal. Ten úžasný hlas mám zažitý z Gimliho a Treebearda z Pána Prstenů. Ale to, že Mendozu namluvil Andy "Gollum" Serkis, jsem si musel přečíst až tady.
Už jsem to psal několikrát, a ještě jednou: Risen je dobře odladěná hra. Žádné chyby ala Gothic III tu nejsou. O to víc je pak člověku líto, že Gothic III zazdilo nekompetentní rozhodnutí lakomého vydavatele.
Párkrát (vzpomínám si na slovy tři případy) se mi v Risenu stalo, že jsem vlastní blbostí skočil na nějaké místo, kde jsem se zasekl. Stačil zpravidla uložit a znovu načíst - poloha se sama spravila. Jinak mi to za celou dobu ani jednou nespadlo a nesetkal jsem se s žádnnou questovou chybou. Pár míst, kde namluvený dialog úplně nesedí s titulky, mi opravdu netrhá žíly.
Párkrát (vzpomínám si na slovy tři případy) se mi v Risenu stalo, že jsem vlastní blbostí skočil na nějaké místo, kde jsem se zasekl. Stačil zpravidla uložit a znovu načíst - poloha se sama spravila. Jinak mi to za celou dobu ani jednou nespadlo a nesetkal jsem se s žádnnou questovou chybou. Pár míst, kde namluvený dialog úplně nesedí s titulky, mi opravdu netrhá žíly.
Hratelnost a vybalancování tu šlape na jedničku. Hra je přiměřeně hustá, soubojový systém výborný a souboje náročné tak akorát.
Musím přiznat, že jsem třikrát musel nakouknout do návodu. Jednou na začátku, když jsem se rozhodoval kvůli frakci (to jsem se spíš bál něco nepokazit) a dvakrát v závěrečných dungeonech při hledání částí Ursegorova brnění. Tyto dungeony jsou opravdu těžké.
Tak je to tam. Úžasný pocit završení výborné hry - a zároveň pocit ztráty, jako když odjíždíte z výborné dovolené. Už to mám za sebou, už se do světa Risena znovu nevrátím. Bude se mi stýskat.
Pevně věřím, že Piranha Bytes brzy vydají pokračování. Jak naznačuje rozhovor Patty s hrdinou, který se odehraje po závěrečných titulcích, je potřeba vypořádat se s ostatními Titány.
Tak tak.
Tak tak.
Unavený hrdina odchází středem. Kouzelné kladivo táhne za sebou, únavou se mu skoro klepou nohy.
Stálo to za to.
Díky, Risene!
Žádné komentáře:
Okomentovat