Dohrál jsem kampaň v Grand Ages Medieval. Příběhem kampaně je cesta byzantského velmože k trůnu. Od prvního města
Sofie přes ovládnutí Balkánu, střet s Normany, expanze do Malé Asie, až
po závěrečný souboj s konkurentem na území dnešní Ukrajiny - a získání
ruky císařovny a titulu Basilea.
Byzantská tématika je rozhodně neotřelá a mě poměrně blízká. Zajímavé je, že seldžučtí Turci v Anatolii působí vysloveně mírumilovně - nejen že hlavní rádce a průvodce kampaní je ve skutečnosti turecký sultán, navíc si nechají beztrestně dobýt město a pak se nechají uplatit k míru.
Co mě na hře bavilo: fajn ekonomický model, pěkná grafika, jednoduchá hratelnost, diplomacie obchodem (dnes bychom řekli ekonomická diplomacie). Zoomovatelná mapa je fajn, dobře se na ní hraje. Obchodní cesty jsou alfou a omegou téhle hry - a fungují jak mají.
Vysloveně skvělý je model pojmenování měst - hra obsahuje databázi skutečných lokalit a podle blízkosti pak navrhuje jména novým městům. Tuším něco podobného měla stařičká první Civilizace, ale od té doby jsem to snad nikde neviděl (alespoň si na to nepamatuji).
Na webu se hodně přetřásá ultrajednoduchý bojový model. Přátelé, zapomněli jste na první RTS? Ty přece byly dost stejné, o nějaké hluboké taktice nemohlo být řeči. Jednoduchý bojový mód mi vůbec nevadí. Kdo chce mikromanagement jednotek, ať si zahraje Total War.
Co je na hře špatně? Paradoxně je to obchodní model: i když je dobrý, mohl být náročnější. Nyní se to hraje víceméně samo: obchodní cesta se nakliká během chvilky, obchodníkovi se naloží vozíky do karavany a je to.
S trochou balancování a zvýšení laťky by z GA Medieval mohla být výtečná záležitost. Už jen znemožnění automatického obchodníka (anebo spojení automatického řízení obchodních cest s hodně pokročilým výzkumem) by zvýšilo obtížnost a tím zvedlo hratelnost.
Vzpomínám si, jak jsem při hraní Port Royale anebo Patriciana meditoval nad optimálními obchodními cestami a cenovými hladinami, jak jsem balancoval instrukce pro obchodníka. Tady to tak není: obchodník si sám hlídá, za kolik prodává a nakupuje, možnost detailního mikromanagementu se odemkne až pomocí výzkumu a je v podstatě nadbytečná. Podle mě by to mělo být přesně obráceně.
A ještě jedna drobnost - mapa je snad až příliš štědrá na lokality vhodné k pěstování/těžbě surovin. Kdyby byly zdroje trošku vzácnější, než jsou - a kdyby byla města náročnější na dodávku, mohla hra být opět o kousek těžší a zábavnější.
Grand Ages Medieval je pohodová záležitost. Kampaň jsem odehrál za 10 hodin, což mi zatím stačilo. Krátce jsem rozjel sandbox v Německu, ale hrát to asi systematicky nebudu. Možná budou nějaké zajímavé mody.
Sečteno a podrženo, za mě 7 z 10.
Byzantská tématika je rozhodně neotřelá a mě poměrně blízká. Zajímavé je, že seldžučtí Turci v Anatolii působí vysloveně mírumilovně - nejen že hlavní rádce a průvodce kampaní je ve skutečnosti turecký sultán, navíc si nechají beztrestně dobýt město a pak se nechají uplatit k míru.
Co mě na hře bavilo: fajn ekonomický model, pěkná grafika, jednoduchá hratelnost, diplomacie obchodem (dnes bychom řekli ekonomická diplomacie). Zoomovatelná mapa je fajn, dobře se na ní hraje. Obchodní cesty jsou alfou a omegou téhle hry - a fungují jak mají.
Vysloveně skvělý je model pojmenování měst - hra obsahuje databázi skutečných lokalit a podle blízkosti pak navrhuje jména novým městům. Tuším něco podobného měla stařičká první Civilizace, ale od té doby jsem to snad nikde neviděl (alespoň si na to nepamatuji).
Na webu se hodně přetřásá ultrajednoduchý bojový model. Přátelé, zapomněli jste na první RTS? Ty přece byly dost stejné, o nějaké hluboké taktice nemohlo být řeči. Jednoduchý bojový mód mi vůbec nevadí. Kdo chce mikromanagement jednotek, ať si zahraje Total War.
S trochou balancování a zvýšení laťky by z GA Medieval mohla být výtečná záležitost. Už jen znemožnění automatického obchodníka (anebo spojení automatického řízení obchodních cest s hodně pokročilým výzkumem) by zvýšilo obtížnost a tím zvedlo hratelnost.
Vzpomínám si, jak jsem při hraní Port Royale anebo Patriciana meditoval nad optimálními obchodními cestami a cenovými hladinami, jak jsem balancoval instrukce pro obchodníka. Tady to tak není: obchodník si sám hlídá, za kolik prodává a nakupuje, možnost detailního mikromanagementu se odemkne až pomocí výzkumu a je v podstatě nadbytečná. Podle mě by to mělo být přesně obráceně.
A ještě jedna drobnost - mapa je snad až příliš štědrá na lokality vhodné k pěstování/těžbě surovin. Kdyby byly zdroje trošku vzácnější, než jsou - a kdyby byla města náročnější na dodávku, mohla hra být opět o kousek těžší a zábavnější.
Grand Ages Medieval je pohodová záležitost. Kampaň jsem odehrál za 10 hodin, což mi zatím stačilo. Krátce jsem rozjel sandbox v Německu, ale hrát to asi systematicky nebudu. Možná budou nějaké zajímavé mody.
Sečteno a podrženo, za mě 7 z 10.
1 komentář:
zzzzz2018.7.27
soccer boots
air max 90
kate spade
moncler outlet
ralph lauren uk
off white clothing brand
coach outlet online
football pas cher
polo ralph lauren
tn pas cher
Okomentovat