úterý 6. listopadu 2012

Dishonored: Dohráno, 10 z 10

Tak jsem to před chvilkou dohrál. Jak to má být u opravdu skvělých her, cítím radost, hrdost a zároveň smutek, že už je konec. Co budu teď hrát? Kde najdu další tak skvělou hru?

Dishonored jsem si užil od začátku do konce. Byly tam mise, které se mi líbily více, byly tam mise, které se mi líbily méně. Ale bavil jsem se celou dobu. Tahle hra je jednoduše skvělá: má skvělou hratelnost, příběh, postavy i technické provedení. Za celou dobu jsem se nesetkal s jediným technickým problémem (až na drobnou chybku v umělé inteligenci při záchraně skupinky chudáků ve Flooded District). Jinak to celé šlape jako hodinky.
Úžasná je atmosféra: prostředí, architektura, výtvarný styl, grafika, hudba, ozvučení. Je to tak skvěle udělané, že to člověka vtáhne dovnitř, ať chce nebo nechce. A co je ještě důležitější: neomrzí se to. je spousta her, které umí navodit atmosféru, ale po čase to přestane bavit. U Dishonored to nenastalo, drželo mě to do konce. Několikrát jsem se přistihl, že po nocích přetahuju a už jsem měl nejmíň půl hodiny spát. Ještě zlikvidovat tohohle strážného, ještě támhletu bránu... To se mi stávalo hodně zamlada, čím jsem starší, tím méně to zažívám. O to víc si toho vážím.
Hrozně si cením variability hry. Dá se to hrát na spoustu způsobů, na zabíjení i jako stealth, s kouzly nebo bez nich (to si neumím moc představit, na Blink a Dark Vision jsem si opravdu hodně zvykl). Dishonored je hra, u které si opravdu umím představit opakované hraní úplně jiným stylem a s úplně jiným zážitkem.
 Hodně se psalo o temné atmosféře hry. Pokud člověk hodně zabíjí, v ulicích se pomnoží Weepers a hra pak vypadá jinak. Nevím, za mě ta hra není temná. Je atmosférická, to jistě. Má temné pasáže, tmavé a depresivní, ale je toho přiměřeně. Mně to rozhodně nevadilo. Konec nevnímám jako temný, je zcela přiměřený zbytku hry. A bylo fajn zase jednou hrát nekrvavě, v duchu tradice starého dobrého Thiefa. Je skvělé, že hra nenutí k násilí a umožňuje hrát i bez toho.
Psalo se o tom, že hra není příliš dlouhá. Připouštím, že mise lze uhrát rychleji. Pokud člověk hraje poctivě, nechvátá, hledá a zkouší a vychutnává, je hra dlouhá právě tak akorát. Mě to vystačilo na dva týdny, a to jsem tomu o víkendu dal docela hodně času. Steam mi ukazuje 36,8 hodin, což mi přijde zcela přiměřené.
Nakonec jsem nedokázal projít hru bez zabití. V misi s Overseerem jsem zabil tři otrapy dobývající se ke Granny Rags a ve Flooded Districtu jsem někde někoho zabil, ani nevím koho. Snad to mohl být ten omráčený na podlaze továrny na velrybí olej, spadl mi do vody a já ho tam nechal - asi se utopil, měl jsem pocit, že je tam mělko... Možná si tuhle misi střihnu znovu.
Dishonored je opravdová perla mezi hrami. Hra končí, opona jde dolů, v hledišti bouří aplaus nadšeného publika.
Za mě 10 z 10.

1 komentář:

Keonax řekl(a)...

Ještě doplnění. Shlédl jsem na Youtube alternativní konce, pokud se hodně zabíjí a hraje se za High Chaos. A musím potvrdit, že tyhle konce jsou opravdu hodně temné - ve hrách až nevídaně. Což je zase malé bezvýznamné plus.