pátek 23. března 2012

Mass Effect 3: Zkáza Gethů

Příběh konfliktu Quarianů a Gethů se také proplétá celou sérií Mass Effect. ME3 přináší mnohé odpovědi a závěrečné rozuzlení.
Gethové jsou roboti s kolektivním vědomím, kteří se vzbouřili proti svým quarianským tvůrcům a vyhnali je z domovské planety. Od té doby se Quariané potulují galaxií v obrovské flotile vesmírných lodí. Jako nepřátelé jsou Gethové hodně nepříjemní, mají silné pancíře a velkou palebnou sílu.
Protože jsem neměl pozici z ME2, v ME3 jsem se nepotkal s gethem Legionem, představitelem pokročilých inteligentních Gethů. Namísto něj tu vystupuje anonymní Geth VI.
V ME3 jsem se ocitl přímo uprostřed posledního střetu války Quarianů s Gethy. Quarianská flotila se snaží znovu dobýt svoji domovskou planetu. Gethové jsou částečně oslabeni díky událostem z ME2. Navíc se ukáže, že Gethové spolupracovali s Reapery, kteří je vybavili částí svého strojového kódu a vylepšili tak jejich umělou inteligenci.
Poměrně hodně netradiční je mise, ve které se Shepard ponoří do virtuální reality a prochází datové ústředí gethského datacentra. Musí přitom likvidovat nepřátelský reaperský kód. Vizuálně to vypadá trochu jako Minecraft.
V kódu jsem našel mnoho fragmentů vzpomínek na časy, kdy se Gethové vymanili z nadvlády Quarianů. Z fragmentů je vidět, že gethové v tom byli celkem nevinně a že Quariané konflikt sami vyeskalovali, když na první signály o sebeuvědomění Gethů reagovali agresí.
Závěrečná mise tohoto minipříběhu probíhá na gethské planetě Rannoch.
Zatímco na oběžné dráze planety se navzájem masakrují lodě Gethů a quarianská Home Fleet, na Rannochu jsme našli Reapera.
Souboj s ním byl docela zajímavý: pomocí laserového paprsku jsem musel navádět palbu z orbitální flotily přímo do reaperova otevřeného "oka". Než jsem vychytal správný timing a naučil se jak na to, stálo mě to mnoho smrtí a restartů. Tomu řákám správný souboj s bossem.
Umírající Reaper mi chtěl zkazit náladu a vyprávěl cosi o tom, že každých 50 000 let musí Reapeři vymést galaxii od organických ras, aby zajistili pořádek a vymetli chaos. S radostí jsem ho poslal do pekel.
A tady přišla možnost volby. Geth VI chtěl využít situace a nahrát reaperský strojový kód všem gethům, čímž by se výrazně zvýšila jejich inteligence a stali by se skutečně rozumnými. Quarianská flotila mezitím zaútočila na gethskou flotilu. Měl jsem na výběr: nechat Getha VI uploadovat reaperský kód a odsoudit tak quarianskou Home fleet ke zničení, anebo zabránit uploadu kódu, postavit se na stranu Quarianů a způsobit tak zničení Gethů. Poctivě jsem si to zkusil několikrát zahrát a zjistil jsem, že v daném nastavení prostě nemám volbu, která by umožnila zachránit obě civilizace.
Jak jsem se dočetl na webu, za určitých specifických podmínek (přítomnost Legiona ve hře, určité volby v rámci ME2 přenesené pomocí savegame do ME3) hra tuto "střední" možnost obsahuje. Bohužel ale pro mě byla nedosažitelná. Znovu lituji, že nemám savegame!
Vidím to jako další geniální featuru série Mass Effect. Opravdu se mi nechtělo nechat zničit ani Quariany (ano, Tali'Zorah je kámoška a pokud jsem vybral zničení quarianů, Tali spáchala sebevraždu), ale ani Gethy (kteří se do vzpoury vůči quarianům dostali celkem nevinně, ačkoliv od té doby mají na rukou spoustu krve). Ale musel jsem si vybrat, jinak to nešlo.
Zvolil jsem Quariany. organická rasa mi je přece jen sympatičtější. Konec konců, Quariané se nikdy nespřáhli s Reapery a nikdy nebojovali proti Allianci.
Musím říct, že volba mezi Quariany a Gethy byla ohromně silná. Z pohledu herního designu to nemělo chybu. Tomu říkám nelinearita a možnost volby!