O realtimové strategii R.U.S.E. jsem se dozvěděl poprvé cca před rokem. Na Level DVD bylo video, které představovalo inovativní prvky téhle strategie. Tenkrát jsem si z toho zapamatoval tři věci: hodně vymakaný pohled na bojiště, používání lstí jako jsou falešné jednotky a krásné šipky při udílení rozkazů :-).
Včera jsem se do RUSE zakousl a hrál jsem to celé odpoledne a večer. Musím říct, že už dlouho jsem neměl v ruce tak zajímavou hru. RUSE je skutečně vysoce inovativní.
Ale pěkně popořadě. Tématicky je to "další RTS z II. světové války". Tréninková mise se odehrává na konci války v Lipsku, ale hned poté se vlastní kampaň přesouvá do severní Afriky. Zatím mám za sebou severní Afriku, Itálii v okolí Monte Cassina a dohrávám Normandii.
RUSE znamená lest. Ve hře to jsou speciální schopnosti, které lze používat - jako je špionáž (najde všechny jednotky v daném sektoru), rádiový odposlech protivníka (po dobu trvání jsou na mapě vidět nepřátelské rozkazy), vlastní rádiový klid (obrana proti odposlechu) anebo blitzkrieg (po dobu trvání se jednotky pohybují rychleji). Funguje to dobře, ale v bitevní vřavě na to spíše zapomínám a používám to spíše sporadicky.
Co mě uchvacuje je mapa. Je neskutečně zoomovatelná. Na nejvyšším přiblížení je to skutečně taktická úroveň - realistické rpostředí i jednotky, nejviíc detailů. Jak se zoomuje na větší vzdálenosti, jednotky se zvětšují, až od určité velikosti jsou nahrazeny žetony a mapa pak připomíná strategickou mapu na štábu nějakého generála. Tohle vidím ve hře poprvé a funguje to náramně!
Další inovativní věcí je fungování bojiště. Nejsme tu jen my a protivník, v sousedních sektorech bojují spojenci a válčí se tam o sto šest. Celá řada vedlejších úkolů v misích se tak týká pomoci spojencům. Je to radost a navíc to působí mnohem realističtěji.
Další famózní věc je fungování různých druhů zbraní. Asi v žádné jiné hře jsem dosud tak silně nevnímal nutnost vhodně kombinovat různé druhy jednotek. Je nutné opravdu pečlivě kombinovat různé druhy zbraní - pěchotu, průzkumné jednotky, tanky, protitankové zbraně a letectvo. Chyby se nevyplácejí. Jedno jediné protitankové dělo může vyhrát misi, a jeho nedostatek to může pohřbít. Už dvakrát jsem opakoval misi jenom proto, že mi chyběl jeden druh zbraní a nepřítel mě kvůli tomu převálcoval.
Mapy jsou realisticky a zajímavě navržené. Obsahují lesy a bažiny, kde se může schovat pěchota a zničit tanky bazukami, mosty přes vodní toky, které je možné bránit anebo dobývat, skladiště se zdroji, které lze obsadit a využít. A propos, další inovace - ze skladiště se zásoby přepravují pomocí konvojů, které může nepřítel napadnout a zničit. Krásně realistické a zároveň hratelné. Už jsem prohrál misi i na zdroje - prostě jsem prohospodařil všechny zdroje a nemohl jsem stavět další jednotky.
RUSE není o frenetickém klikání. Mnohem víc je o taktickém a strategickém myšlení. Proto z mého pohledu poráží takový Starcraft II na celé čáře. U mě zatím 9/10.
Žádné komentáře:
Okomentovat