pondělí 9. listopadu 2015

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - První dojmy a Afghánistán

Tak mám za sebou pár misí a několik prvních hodin v legendární sérii Metal Gear Solid. Pocity mám značně smíšené.
Hra je graficky excellentní a herně vymakaná. Má spousty spousty různých možností, které jsem sotva začal prozkoumávat.
Chlápek se mnou na koni je Ocelot. Chvilku jsem si připradal jako v Red Dead Redemption, i proto, že Ocelot je takový typ pistolníka.  Bohužel mě jen uvedl do první mise a přesunul se na základnu, kde se stará o psa a vítá mě po splněné misi.
Cut scény jsou velmi vymakané. Zejména intro a nemocnice jsou vysloveně vymazlené. Na druhou stranu mi přijdou dialogy docela patetické - všichni na základně se ke Snakeovi chovají hrozně patolízalsky až řiťolezecky. Mám tu budovat armádu - ale mise musím plnit sám.
Hra je vysoce vymakaná, ale zatím je pro mě zatraceně těžká. Misi Over the Fence - průnik do kasáren - jsem rozehrával snad dvacetkrát, než se mi povedlo eliminovat vojáky, aniž bych spustil alarm. Misi, která se dá uhrát za 20 minut, jsem hrál kus odpoledne a celý večer - protože jsem dělal chyby, které způsobily všeobecný poplach. Všichni vojáci nosí s sebou vysílačku a pokud je rychle nesejmu, alarmují ostatní. A tím jde do kopru celkové score za misi.
Ne že by to nešlo uhrát na sílu. Ale o tom to není. Má se to správně hrát stealthem - a jde to, jen je to hrozně náročné. Nepřátelé nejsou žádní pitomci, chodí ve dvojici a nosí helmy, aby je člověk nemohl trefit do hlavy. Hlídky mají denní a noční režim, člověk si musí dát bacha při střídání stráží.
Přítel Sunreal mi ukázal svůj seznam misí, kde má mise se skóre A a lepší. Já jsem na Over tha Fence potil krev a nakonec jsem dosál bídného C, protože se mi započítal jeden alarm, i když jsem toho týpka rychle sundal.
Hra neukazuje vedlejší cíle misí. Až když je hráč najde a splní. Ukazuje jen hlavní cíl - který se dá splnit lehce. Vedlejší cíl hra neukáže, dokud na to člověk nepřijde - anebo si to nenajde na Internetu, což mi přijde otravné, ale skoro jedině možné.
Není to o zabíjení - spíš o eliminaci nepřítel. Snake si buduje základnu a tak se nepřátelští vojáci odesílají pomocí balónu - Fultonu (na webu se používá dokonalé sloveso "to Fulton" - odfultonovat). S překvapením jsem zjistil, že zařízení Fulton je reálné a používá ho CIA.
Což ale znamená, že nepřátele musím likvidovat nablízko rukama anebo jim dát headshot pistolí. Ostatní zbraně je mohou zabít - což je špatně - nebo způsobí poplach, což je ještě horší.
Na konci první mise jsem narazil na prapodivné vojáky se svítícíma očima a nadpřirozenými schopnostmi. Opět záblesk nadpřirozena.
Hned v jedné z prvních misí jsem našel v Afhánistánu opuštěé jednooké štěně. Poslal jsem ho balónem na základnu.
Něco mi říká, že z něj časem vyroste platný pomocník! Bane, kecám, dospělého psa pomocníka jsem viděl u kamaráda Sama na Playstation. Pes se jmenuje DDog, což znamená Diamond Dog -  parafráze na jméno jednotky Diamond Dogs.
Kůň je moc fajn pro přesun. Obtížý terén zvládá líp než Klepna ze Zaklínače. Z koně se dá střílet a schovat se na bok koně. Paráda!
Krajina je plná zvířat a kytek. Jedním z vedlejších cílů je sbírání zvěře a odesílání na základnu - protože nějaká ekologická NGO platí za záchranu zvířat z válečných oblastí:-).
Tady mě právě honí rozzuřený medvěd.
 Po chvíli posílám medvěda balónem na Motherbase.
Pohled na medvědův udivený čumák je za všechny prachy!