pondělí 16. dubna 2012

Retro: Thief The Dark Project

První Thief vyšel v roce 1998. Přinesl ve své době zcela revoluční koncept stealth akce: gameplay založená na tom dostat se k cíli nepozorován, pokud možno bez jakéhokoliv kontaktu se strážemi.
Dodnes nepřekonaná byla v Thiefovi práce se světlem, stínem a zvukem: pro vyhnutí se strážím musel hlavní hrdina Garret volit trasu nejen ve stínu, ale tak, aby nevyvolal žádný zvuk. Proto se musel vyhýbat osvětleným místům a  kamenné podlaze, případně si vypomoci různými druhy šípů. Thief měl hlasité šípy na odlákání stráží, zápalné šípy na zapálení pochodně, šíp s vodou na uhašení pochodně a šíp s mechem na pokrytí hlasitého povrchu.
Pokud vím, žádná jiná hra neimplementovala stealth koncept tak čistě. Žádná jiná hra nevynucovala plnění úkolů bez boje, pouze pomocí plížení. V Thiefovi se nedalo vyhrát bojem, vyvolání poplachu znamenalo smrt v několika sekundách.
Prvního Thiefa jsem dohrál a jsem na to patřičně hrdý. Screenshoty jsou z finálního souboje s Tricksterem (ano, tady se opravdu muselo bojovat, stealth to nešlo).
Pro mě byl Thief jedna z nejlepších her, co jsem kdy hrál. Naprosto unikátní atmosféra, úchvatná gameplay, jedinečná originalita. Věčná škoda, že žánr fantasy stealth akcí umřel s posledním dílem Thiefa (série Assassin's Creed u mě není stealth akce - jakkoliv jsou to všechno skvělé hry, je to úplně jiný příběh).

Žádné komentáře: