pátek 11. července 2008

Mass Effect: Šok ze sci-fi RPG

Začal jsem hrát Mass Effect. V Levelu dostal zlatou hvězdu a 10/10, tak jsem se nechal zblbnout recenzí a pořídil jsem si to. A ejhle: dostavil se šok. Ta hra je skutečně tak moc dobrá, jak je v Levelu napsáno, ale jak jsem si to neuměl představit.
Graficky je to naprostá pecka, jak je vidět na screenshotech. Kupodivu je na nich vidět výraznější zrnění než ve hře, ale to je detail. Každopádně je to pastva pro oči.
Sci-fi prostředí v RPG moc nemusím. Nevzpoměl bych si na sci-fi RPG, které mě v minulosti opravdu zaujalo, snad s čestnou výjimkou Falloutu. Nějak mi žánr RPG víc sedí k fantasy. Tady to nicméně funguje, a to velice dobře. Údajně se dá hra hrát mnoha a mnoha způsoby. Obligátní klaďas-záporák je tu nahrazeno loajalitou k Radě versus nezávislost a rebelství. Kromě toho se kdeco dá řešit mnoha způsoby - vyjednáváním, výhrůžkami, silou. Docela mě dostalo, když jsem se dočetl na Internetu, že jeden betatester údajně ještě po 6 měsících opakovaného hraní našel dějovou linii, kterou neznal.
Další věc, která mě na Mass Effectu dostává, je neuvěřitelná propracovanost. Encyklopedie tu není jenom pro parádu, jako v některých jiných hrách (namátkou jsou Civilizace od Sida Meiera, kde si Civilopedii zpravidla otvírám jenom kvůli statistikám jednotek), ale naopak zdrojem cenných informací o všem - o rasách, historii, zbraních, životu, vesmíru a vůbec.
Zatím mám za sebou úvodní misi, kdy se zradivší Spektra (galaktický CIA) jménem Saren (hlavní padouch) zmocnil tajemství proteanského majáku. Pak jsem strávil docela dlouhý čas (celý večer) procházením Citadely a rozplétáním klubka vztahů a příběhů. Podle všeho se chystá oživit prastarou mechanickou rasu Smrťáků (v orig. Reapers), kteří mají na svědomí cyklické vybíjení rozumných ras ve vesmíru. Po přesvědčení rady o Sarenově zradě jsem dostal vlastní kosmickou loď a vyrazil jsem do vesmíru.
Příběh je tak promáklý a komplexní, že je mi až stydno ho tady zhušťovat v pár větách. Navíc je na wiki hra skvěle rozebraná, což tu nechci opakovat.
Zatím jsem z Mass Effectu nadšený. Dává mi vrchovatě pocítit radost ze hry s našlapaným contentem, přetékající informacemi a možnostmi. Doufám, že to vydrží.

Žádné komentáře: