čtvrtek 24. dubna 2025

Warhammer 40 000 Rogue Trader: Tahové RPG ze světa Warhammeru

 Rogue Tradera jsem rozehrál ze zvědavosti. Jako hra je to poměrně chválené. Asi rozumím proč: promakané lore Warhammeru 40 000 je rozhodně zajímavé a stojí za prozkoumávání.

Studio Owlcat Games, autoři hry, mají za sebou Pathfindera. Vzpomínám si, jak mě Pathfinder v engame naštval. Ale jako hra to bylo fajn.

Rogue Trader novější a nepochybně promakanější záležitost.

Souboje se odehrávají na tahy, stejně jako v Baldur's Gate. Takže se na první dobrou nabízí porovnání obou her. A tam Rogue Trader bohužel prohrává. Ani ne v combat systému, tam je to v pohodě. Jednotlivá povolání jsou dostatečně zábavná, aby si to člověk celkem užil. Funguje tu systém krytí, postavy i NPC dost často stříli vedle, a to i do vlastních řad. Pěkně tu funguje i melee, mít nabušené tanky s chainsaw meči je daké zábavné.

Problém je v atmosféře a příběhu. Warhammer dělá, co může, aby vytvořil epicko, gotickou, těžkou atmosféru. Muzika je mixem epické a tísnivé. Poslouchat to déle než dvě hodiny je tak trochu na mašli. 

Všechny dialogy jsou emočně přepálené, scifi-feudální systém Warhammeru s inkvizicí a technobohy ani neumožňuje odlehčené pasáže. Ať je to rozbité město plné mutantů, základna technologických kněží vzývajících fúzní reaktor anebo vzbouřená věznice, atmosféra je těžká a dusivá. Za mě tomu chybí odlehčení.

Hned zpočátku hry je při vzpouře na lodi zavražděna Rogue Traderka a hráč přebírá její roli.

Některé pasáže ve hře jsou prezentované jako gamebook. Hráč si vybírá a podle toho se generuje text. V první kapitole jsem na to narazil asi dvakrát. Neurazí, nenadchne.

Technické stránce lze vytknout snad jen to, že dialogy jsou nazvučené jen zpočátku hry. Později hra nabízí jen texty. To mi přijde málo, sorry.

Hodmě mě bavily pasáže, kde se míchá náboženství a technologie. Náboženské rituály u počítačů nemají chybu.
Svatý reaktor. Warhammer má geniálně promakaný lore kombinující technologii, magii a náboženství.

Je fajn, že hra podporuje volby, které mají nějaké dopady. Má systém karmy. Rozhodnutí a rozvoj postavy lze směrovat ve třech směrech - Iconoclast je zaměřený na žovit a svobodu, Dogmatic na císaře a tradiční náboženství, Heretic na chaos a pokřivenost warpu. Zpočátku se lze rozvíjet ve všech směrech, ale jen jeden ze směrů lze naplno rozvinout.

Na konci první kapitoly mě guvernér pozval, ať si užiju triumf. Pobavila mě nápad promenády v tanku po vzoru římských císařů.

Samozřejmě se to nepodařilo. I když už jsem vybil všechny nepřátele, kde se vzali, tu se vzali další. Sice jsem zabil vůdce vzbouřenců a heretiků Auroru, ale jak se zdá, ne tak úplně. Tenhle červený bastard je finální boss první kapitoly. Jako jediný mi dal trochu zabrat, dal jsem ho až na druhý pokus.

No, mám za sebou první kapitolu a 21 hodin. Prý je celá hra na 120-150 hodin. Upřímně, to mě vyděsilo. Asi svojí pouť Warhammerem prozatím ukončím. Nemůžu říct, že by mě hra štvala. Ale zároveň mě nijak extra nebaví.

Příběh mě nechytl. Dialogy jsou přiměřeně zábavné, ale celé to není dostatečně imerzivní. Lore Warhammeru mi přijde zajímavé, ale tolik, abych tomu dal 120 hodin času, zase ne. V tuto chvíli.

Při naverbování navigátorky mi hra nabízela, aby si s ní můj velitel začal románek. Do toho jsem nešel. Navigátorka mi nepřišla atraktivní, navíc má tři oči a je trochu mutant.

Prostředí je hezké napohled, ale není zas tak moc inspirující. Nebaví mě prohledávat rozpadající se základny. Jednou ano, celou hru ne. 

Trochu se bojím, že hra začne přituhovat. Nevadilo mi kosit nepřátele v přesile, moje postavy na to měly. Poslední souboj v první kapitole mi přišel obtížný tak akorát na boss fight. Bojím se ale, že obtížnost ke konci poroste, stejně jako v Pathfinderu.

Takže prozatím Rogue Tradera asi zaparkuji. Možná se k tomu někdy vrátím. Docela rád bych viděl akční RPG ze světa Warhammeru 40 000 s produkčními kvalitami dejme tomu Star Wars Outlaws. Jasně, je tady Space Marine 2, ale to je hack&slash, ne RPG. Pobíjet nepřátele po desítkách není tak úplně můj šálek čaaje, jakkoliv působivý vizuál to má.

Žádné komentáře: