pátek 1. dubna 2022

God of War: Midgard a okolí

 

Příběh začíná pohřbem Atreovy matky. Celá hra je vlastně poutí na vrchol nejvyšší hory, kde má být matčin popel rozprášen. 

A poměrně brzy se to začne komplikovat. Kratos a Atreus jsou totiž v Midgardu, ústředním světě severské mytologie. Tou je hra báječně prostoupena.

Hned zpočátku hry se představí hlavní záporák, bůh Baldur, který je nezranitelný a ani nic necítí. Úvodní souboj Kratose s Baldurem je neskutečný ve všech aspektech: vizuálně, epikou i akčností. Nikdy bych nečekal takovýhle boss fight na samém začátku hry.Tím více, že Kratos toho na začátku hry ještě moc neumí a bojuje bez Atreovy pomoci.

 

Když pak Kratos s Atreem poprvé dorazí na kánoi k jezeru Lake of the Nine, je to radost. A když se pak z jezera vynoří OBROVSKÝ světový plaz Jörmungandr, který způsobí pokles hladiny jezera a zpřístunění nepřístupných pasáží, je to čistá herní extáze a vrchol herního designu.

 

 Když říkám, že Jörmungandr je OBROVSKÝ, tak je opravdu OBROVSKÝ. Je velký jako hory.

 

Třetí do mariáše ke Kratosovi a Atreovi je hlava nejchytřejšího člověka všech dob Mímira, kterou Kratos nosí na opasku. Mímir je chodící encyklopedie severské mytologie a má báječné hlášky, kterými glosuje průchod hrou Jen málo her má takhle vymakaný scénář.


 A kromě toho Mímir ovládá jazyk, kterým se domluví s Jörmungandrem.

Podobně povedená je dvojice trpaslíků Brok a Sindri, kteří poskytují služby kolem zbraní a brnění. Jsou krásně zaintegrovaní do herních světů, kterými se postupně Kratos s Atreem naučí procházet. A kromě toho epicky hláškují a komentují průběh hrou.


 

Hlavní myšlenkou hry je putování po severské mytologii a budování vztahu otce se synem. Ten je doslova geniálně odvyprávěný. Až na samém konci hry se dozvíme, že Atreus je vlastně Loki a bohové po něm jdou, protože bude příčinou Ragnaroku.


Je fascinující, že tam, kde Assassin's Creed Valhalla zavalí hráče stovkami postav, God of War si vystačí s několika málo postavami. Které jsou perfektně vymyšlené, prokreslené a odvyprávěné. A mají nějaký vývoj v čase. Ať už to jsou trpaslíci, mimořádně povedená bohyně Freya, její syn - hlavní záporák Baldur nebo Modi a Magni, Thorovi synové.

 

God of War opravdu exceluje v používání prostředí. Nevadí, že se na některá místa člověk podívá dvakrát či víckrát, protože od poslední návštěvy má Kratos nové schopnosti a dokáže se dostat k lootu nebo na místa, která byla předtím zamčená, zablokovaná anebo pod vodou. Design je tak vychytaný, že se prostředí neokouká a stále nabízí něco nového.


 

Žádné komentáře: