sobota 1. března 2014

Banished: Středověké Simcity

Banished jsem nějakou dobu sledoval. Je to dílo jednoho jediného člověka, který na svém blogu pravidelně psal o pokroku ve vývoji a někdy i o různých technických záležitostech. Musím říct, že před ním smekám - sám napsal kód i grafiku, jen s hudbou a testováním mu pomohl jeho bratr.
Hra se prezentuje jako survival strategie - cílem je udržet vesničany naživu a vybudovat pro ně fungující středověkou vesnici.
Hra je zajímavá. Trošku připomíná Settlers, trošku sérii Anno. Je to docela slušný simulátor - každý vesničan má své potřeby, bydliště a zaměstnání. Mám odehráno asi 7 hodin a moje vesnice má něco kolem 50 vesničanů.
Vlastní gameplay je hodně zaměřená na balancování růstu a alokace obyvatel na jednotlivé práce. Ve hře je 20 povolání včetně základního Laborera, který jen nosí suroviny a umí čistit terén od kamenů, stromů a železa.
Musím říct, že na střední obtížnost jsem vlastně nikdy neměl s hraním problém. Vůbec nikdy mi vesničané nehladověli nebo netrpěli zimou. Jediný problém, který mě trošku potrápil, bylo stárnutí populace. V určité fázi jsem měl vesnici plnou starých lidí a celkem minimum malých dětí. Děti se rodí pouze v mladých rodinách, které vznikají nejčastěji tím, že se mladí přestěhují do nového domu. Takže hra tak trošku vede hráče k tomu, aby neustále expandoval.
Železo i kameny zatím pouze sbírám, nemusel jsem stavět důl ani lom. Ze země těžím jen uhlí, které je potřeba na kování ocelových nástrojů.
Jediným limitem postupu ve hře jsou semena a dobytek. Hráč může postavit pole nebo ohradu, ale dokud nemá semena rostlin nebo pár kravek či ovcí, je mu to celkem k ničemu. Semena a dobytek je možné koupit od kupců, kteří tu a tam přijíždí lodí. Oboje je celkem nekřesťansky drahé. Ve hře nejsou peníze, směna s kupci probíhá výměnným obchodem. Proto je dobré si v přístavišti nastřádat suroviny nebo produkty na prodej, aby bylo za co nakupovat, až se objeví kupec s kýženým tovarem. Kupci jsou celkem náhodní, dost často vozí věci, které nejsou moc potřeba (třeba různé potraviny).
Banished nemá žádné cíle ani kampaň. Je to čistý sandbox. Hráč si sám určí, co a jak chce ve hře dosáhnout. Ve hře je spousta achievementů, ale zatím se mi npodařilo získat ani jeden. Jsou pěkně náročné - třeba město se stovkou nebo třemi stovkami obyvatel.
Chodí to pozoruhodně dobře, grafika je slušná, i když trošku spartánská a jednoduchá. V umělé inteligenci jsem nenašel žádné problémy. Na Normal obtížnost není hra nijak náročná, na Hard to bude zřejmě větší výzva. Ve hře jsou nějaká neštěstí - zatím mám zkušenost jen s požárem a nemocí sadu, oboje jsem zvládl bez problémů.
Produkční řetězce jsou celkem jednoduché. Rozhodně jednodušší než v Settlers anebo ve starém dobrém Caesarovi. Všechno se točí kolem dřeva, kamene a železa. K tomu spousta druhů potravin a kůže a vlna jako suroviny pro krejčího.
Jakmile jsem si vyzkoušel všechny budovy a nakoupil první stádo krav, už není moc co zkoušet. Proto trošku chybí motivace hrát dál. Jasně, mohl bych růst a expandovat - je to rozhodně zábavné, ale zas až takový hit to není.