středa 1. května 2013

Viking: Battle for Asgard - kruťárna a masové bitvy

Vikinga jsem si koupil za 3,5 EUR v akci na Steamu. Nic moc jsem od toho neočekával. POkud vím, recenze nebyly nijak oslnivé. Na Gamerankings má Xboxí verze 71,45% a PC verze dokonce jen 62,33%. Přesto mě hra docela chytla a už druhý den se u ní slušně bavím.
Ačkoliv je autorem moje oblíbená Creative Assembly, autoři série Total War, Viking je hack'n'slash rubačka.
Viking je hra neskutečně brutální. Údy a hlavy létají vzduchem, krev stříká z monitoru. Naštěstí je hrdina během provádění fatalit nezranitelný, NPC prostě neútočí a slušně počkají, než hrdina oseká údy z ubohé oběti.
 
Hra se odehrává na jednotlivých ostrovech. Hrdina musí projít jednotlivé lokace a osvobodit zajaté vikingy, aby si postupně postavil armádu a mohla proběhnout finální bitva.
Bitvy jsou to, kde vidíme nezaměnitelný rukopis Creative Asssembly. Takhle skvělé masové bitvy umí jen oni. Kam se hrabou bitvy ve Skyrimu: tady máme stovky NPC v nádherné řežbě.
Kupodivu tu hrdina ani zdaleka není nezranitelný, jakmile je obklíčen, jde nemilosrdně k zemi. Naštěstí bitvě přihlíží bohyně Freya, která mě summonuje zpět do bitvy.
Pokud se hráči nedaří, věrní vikingové si s jednotlivými bossy často poradí i sami.
Bitvy jsou pro mě zdaleka nejzábavnější částí hry. Všechno ostatní je jen příprava na bitvu: prolézt všechny lokace a porazit na nich nepřátele - přívržence bohyně Hel. Adventurní prvky jsou velmi chudé - vikingové z jeskyně se přidají jen tehdy, pokud se vypořádám s lušištníky a svedu bitvu u mostu, vikingové z lomu mi dají výbušninu na odpálení dveří blokující cestu ke skryté základně. Žádné velké přemýšlení, jednoduchá přímočará akce. Ale funguje to.
 Docela zajímavé jsou záškodnické mise: je třeba nabít amulet na magickém oltáři uprostřed nepřátelského tábora, a buď se lze probít silou, nebo je třeba najít chytrou cestu, kde to jde téměř bez boje. Tohle mě bavilo.
 Grafika je dost zastaralá, ale neuráží. K celkovému pocitu přispívá prostředí: lokace pod kontrolou Hel jsou tmavé, chmurné a deštivé, po jejich osvobození se zalijí sluncem a rozkvetou květiny. Tohle je fajn, hráči to dodává pocit, že jeho akce hodně ovlivňují svět. Zdaleka ne každá hra tohle tak dobře zvládla. Jakkoliv je to celé lineární, přesto to funguje.
 Pomocí dračích run se dá přivolat drak, který pak může pomoci v bitvě. Bohužel je možné jej vyslat jen na předem určené cíle, ale i tak to působí velice příjemně.
Celkový dojem? Já se bavím a budu to hrát dál.