úterý 10. listopadu 2009

Dragon Age: Origins - První dojmy

Dragon Age: Origins od Bioware provází pověst přelomového RPG a důstojného nástupce legendárního Baldur's Gate. Po jednom večeru stráveném hraním DA:O se chci podělit o první dojmy.
Začnu těm špatnými zprávami. Intro je vyloženě slabé. Animace loga hry je možná efektní, ale animace 2D objektů ve stylu Thiefa při startu nové hry působí vysloveně lacině a není ani nijak hezká. Navazující animace v enginu se to sice snaží zachránit, ale výsledkem jsou přinejlepším smíšené pocity. Nevím jestli jsem už tak zmlsaný, ale když to jde ve WoW, Assassin's Creed, Halo3 anebo třeba Gears of War, tak nevím, proč bychom se u AAA hry měli spokojit s béčkovým intrem.
Generování postavy už je OK. Tvorba vzhledu postavy je stejně dobrá jako u Oblivionu - což už je dnes sice standard, přesto to potěší. Origins se lehce vymykají tím, že úvod hry je odlišný podle rasy a původu hrdiny. Inu, vymykají: v single player RPG to může být vnímáno novinka (nejsem si úplně jistý, ale neměl tohle už Daggerfal?), ale hráči MMORPG to už dnes považují za standard (velmi zdařile to má vyřešené například Lord of the Rings Online).
Rozsah specifického úvodu je právě tak jeden večer. Neubráním se znovu srovnáním s WoW, kde je možné třeba dva týdny hrát pouze startovní lokace pro danou rasu.
Abych měl brzy za sebou ty nepříjemné věci: první, co praští do očí hned po startu hry, je grafika. A konkrétně grafika prostředí. Je velká škoda, že slušné postavy s dobře udělanými obličeji a mimikou a výborným fotorealistickým brněním totálně sráží mizerně udělané prostředí. Nejsem grafik, nevím čím přesně to je, ale grafika zkrátka působí studeně, nepřirozeně, neživotně.
Nefungují tu pořádně dynamické stíny - postava vrhá stín vždy jen jedním směrem (anebo jsem si nezapnul nějakou důležitou volbu??). Animace jsou slušné, ale co je to platné, když to totálně sráží hnusné barevné ladění  prostředí? Startovní lokace za trpaslíky se zjevně inspirovala u Ironforge ve Wow. Taky tu je láva padající v lávopádech, ale to je tak všechno: z Ironforge má člověk pocit horka, úplně cítí tu lávu a kouř. Tady je celé trpasličí město rezaté, hnusné, neútulné, studené. Který idiot nechal pochodně v královské síni hořet fialovým plamenem???
Jsem z toho smutný, protože tyhle nedostatky mohou hned na začátku někoho odradit před jinak skvělou hrou. Protože zbytek už je výtečný. Všechny dialogy jsou namluvené, rozhovory jsou volitelné a řiditelné - hráč si může vést dialog, kam potřebuje. Stylizoval jsem se do role hrdinného trpasličího prince - užil jsem si souboje v aréně a povedlo se mi ukecat do postele hned dvě sličné trpaslice :-).
V čem Dragon Age: Origins totálně exceluje je příběh. Už úvodní story o zradě jednoho z bratrů - trpasličích princů je totálně chytlavá: hráč se zakousne a nepustí. Je výborně vystavěná. Celou dobu má hráč intenzivní pocit, že o něci jde, že se něco děje, že má možnost události ovlivňovat. NPC postavy mají výborně prokreslený charakter - prohnaný trpasličí politik snažící se zneužít nezkušeného prince, nafoukaný starší bratr - dědic trůnu, i vychytralý zrádný mladší bratr, který se jedním úderem zbaví obou starších sourozenců a donutí hrdinu stát se psancem a spojit se s Grey Wardens. Když mě zradil i trpaslík, kterého jsem porazil v aréně a daroval mu trofejní přilbu, opravdu mě to naštvalo. Dobrá škola pro život: většina postav v Dragon Age jsou opravdové svině. Vážně mě mrzelo, když jsem se musel rozloučit se svým oddaným trpasličím společníkem, který jediný mě nezradil. Pevně věřím, že ho ještě někde ve hře potkám.
Boje jsou velmi podobné MMORPG. Skill bar je úplně stejný, stejně jako vizuální provedení cooldownů při provedení bojových abilit. Tady Bioware zjevně opajcli dobrou věc. Při boji družiny se občas vyplatí zapauzovat - ale upřímně jsem to dosud nemusel moc používat. Do budoucna bude hůř.
Skill stromy jsou dostatečně košaté, aby zaplesalo srdce RPG pozitivního hráče. S hlavní postavou hraju klasického tanka - a podle toho, kolik brnění na něj navěsím, má více nebo méně energie pro provádění bojových skillů. Super nápad!
Když shrnu první dojem: z hlediska hratelnosti a příběhu je to hra výtečná. Bohužel to sráží mizerná grafika prostředí. Což mi trošku připomíná Zaklínače, kde byla úvodní lokace taky nic moc, ale ty další už byly o hodně lepší. Tak uvidíme.

Žádné komentáře: