úterý 17. března 2015

Cities: Skylines - konečně pořádné město!

Je v tom trošku zmatek. SimCity je prapůvodní série od Maxisu. Prošly mi rukama postupně všechny díly. Pamatuji se na legendární první díl, který jsme pařili na PC XT s grafickou kartou Hercules.
SimCity 3000 jsem miloval. Poslední díl z roku 2013 byl však bohužel opravdu propadák. Všechno bych SimCity odpustil, všechno, hrůzostrašný launch, bugy, mosty dodělané až za x týdnů po vydání i nepovedený nápad s Always Online. Ale co jí nikdy neodpusím jsou mrňavá města.
 Pak jsou tady Cities, Cities XXL a nejnovější Cities XXXL od Focus Home Interactive. Snad jsem kdysi zkusil ten první díl, ale nenadchl mě.Ty další dva jsem ani nezkoušel. Recenze na ně nejsou kdovíjaké.
No a Cities Skylines, ta hra, o které to teď je, je novinka od Paradoxu. A povedla se. Je zábavná, šlape bez chyb a města mohou být opravdu, opravdu veliká!
Je to legrace: moje město je už teď čtyřikrát větší než města v posledním SimCity od Maxisu, a přitom v maxisí verzi mělo město 90000 obyvatel a tady jich mám snad jen 30000.
V některých aspektech jsou Skylines docela jednoduché. Například jsem tu nikdy neměl problém s penězi a nedostatek vody nebo elektřiny se řeší mnohem snadněji než v klasickém Simcity.
Přijde mi, že se město staví snadno. lehce se staví, lehce se plánuje. Víc se vyblbnu s layoutem ulic a napojením na dálniční síť, než s řešením inženýrských sítí. Pamatuji se, jak těžké a drahé bývalo ve starých dílech SimCity postavit metro anebo most. Tady je to směšně snadné.
Asi největší inovací téhle hry jsou distrikty. Jednoduše se obarví kus města a přejmenuje na Horní Počernice nebo Doudlevce. Pro každou čtvrť se dá nastavovat jiná politika, třeba daňové úlevy, zákaz kouření nebo venčení psů.
A co je nejdůležitější, dá se vybrat druh průmyslu, který se tu staví. ve hře jsou běžné fabriky, lesnictví, těžba rudy, zemědělství a těžba ropy. Kromě běžného průmyslu všechno vyžaduje přítomnost přírodních zdrojů, takže opravu má smysl stavět těžařské továrny na ropných polích.
Další věc, která mě fascinuje, je doprava surovin do fabrik a výrobků z fabrik. Výrobky se vozí do města do obchodů a exportují. Export běží po dálnici, železnici nebo lodí. Ano, tohle mělo i SimCity od Maxisu, ale simulace kulhala a bylo to zabugované jako prase. Tady to prostě funguje.
Jak se ukazuje, Skylines bodují i v prodejích. Zatímco před dvěma týdny Eelectronic Arts definitivně zavřeli původní studio Maxis (ačkoliv se spekuluje, že značku SimCity budou vyvíjet někde jinde), Skylines za prvních 24 hodin prodali 250 tisíc kopií. Inu, hráči si to řeknou: když je hra dobrá, prodává se, i když není z renomovaného studia.