úterý 30. srpna 2016

Total War Warhammer: Trpasličí kampaň

Po 56 odehraných hodinách v Total War Warhammer si troufám říct, že je to nejlepší Total War všech dob. Je to čirá extáze, doslova esence zábavy a stratégův splněný sen.
Moje první kampaň v Total War: Warhammer byla za Empire. Vůbec se mi nepovedl začátek, po pár tazích jsem slavně prohrál.
Druhou kampaň jsem rozehrál za trpaslíky - a ta mi sedla. Mám za sebou kolem 170 tahů a jsem v závěrečné fázi hry. Vyhubil jsem Greenskins a Vampires, spolu se spojenci jsem zlikvidoval Warriors of Chaos. Zbývá zabrat pár měst a vyřešit nějaké trpasličí křivdy - Grudges - a bude hotovo.
Ani v závěrečné fázi není hra úplně jednoduchá. AI nepřestává překvapovat a neomylně trestá chyby. Člověk by myslel, že když má široko daleko nejvíc armád, že už bude jen dobývat. Chyba lávky! Jedna nečekaná válka, a už se musím zase bránit. Jedna nepřátelská armáda proklouzla - a už mi srovnala kvetoucí provincii se zemí. A můj nejvěrnější spojenec nemeškal a hbitě si jedno z mých zruinovaných měst zabral pro sebe.
Nepřestávám ulítávat na grafice. Po nainstalování SweetFX grafického modu se grafika doslova vyloupla a je čistá radost na to koukat! Vidět na bojišti nestvůrné obry, draky, létající nestvůry nebo smrt rozsévající děla či válečné vozy je prostě bomba.
Ale to hlavní, v čem Warhammer exceluje, jsou inovace. Jako znalec předchozích generací her si troufám tvrdit, že z pohledu inovací tenhle Total War prostě vede na celé čáře.
Hrdinové v kampani mají brutální smysl. Nejen lordové coby generálové vojsk, ale i ostatní podpůrní hrdinové. Jejich speciánlí schopnosti použité ve správnou chvíli mohou zásadně změnit průběh bitvy.
Tomuhle říkám hrdina! Takhle vymodelované postavičky by se s přehledem uplatnily v jakékoliv moderní akční hře.
Každý z lordů má vlastní řadu questů zahrnujících i unikátní bitvy. Za plnění questů získávají lordi mocné předměty - zbraně, brnění a talismany. Předměty lze distribuovat mezi hrdiny. To všechno spojené s levelovacím systémem hraje dohromady a perfektně se doplňuje. I po 170 odehraných tazích mám pocit, že se moji hrdinové vylepšují a že je před nimi nějaký progres. Tomu říkám hratelnost!
Nejen hrdina, ale i faction leveluje. Výzkum je zatraceně bohatý a unikátní pro každou rasu. Zkoumám jako o život, ale ještě nejsem na konci technologického stromu. Chtělo by to tak 250 tahlů, než by člověk objevil všechno. Samozřejmě určité generičnosti a podobnosti mezi rasami se nelze vyhnout - ale trpaslíci prostě nemají a nebudou mít žádou jízdu, zatímco upíři prostě nemají žádné ranged jednotky ani artilerii.
Další skvělá věc je omezení měst, které lze zajímat. Zatímco seveřané a Chaos jen drancují, upíři a Empire sdílejí města, která mohou dobýt a převzít. Stejně tak trpaslíci a Greenskins. Tuhle vlastnost jsem zpočátku vnímal s podezřením, ale je kupodivu vysoce funkční a se světem Warhammeru prostě hraje. Chápu, že se lidé prostě nebudou stěhovat pod zem, zatímco trpaslíky nic netáhne do lesů a luk.
Asi nejviditelnější inovací jsou létající jednotky. S těmi mám zatím málo zkušeností, trpaslíci žádné pořádné nemají - jen gyrokoptéry. Ale už teď musím říct, že se povedly a fungují naprosto skvěle. Stejně jako kouzla a speciální schopnosti hrdinů - vůbec neruší, jen obohacují hru.

Technicky nemám hře co co vytknout. Snad jen loading mezi kampaní a bitvami je otravně dlouhý. Což asi pořeším upgradováním na SSD. Hra samotná ale šlape a hýbe se jako hodinky. Ty tam jsou lagy z launch verze Rome 2.
Warhammer mě opravdu hodně baví. Tak moc, že po dohrání trpasličí kampaně se určitě pustím do hry za Empire. A nemůžu se dočkat, až do hry přibude hratelná Bretonia!