sobota 30. března 2013

Simcity: Smíšené pocity

Na nové Simcity jsem se hodně moc těšil. Hrál jsem betaverzi omezenou na hodinu, hru jsem předobjednal a s chutí jsem se pustil do budování.

Hra je chytlavá po grafické stránce. Všechno je nádherně animované, v továrnách se točí kolečka, hasiči hasí požár, simíci čekají na autobus a jezdí tramvají, moc fajn na dívání.
Bohužel hra vyšla docela zabugovaná. Maxis při startu spustil jen čtyři servery, takže se do hry moc nešlo dostat, bylo to nestabilní, hra padala na disconnect (protože vyžaduje trvalé připojení). 
Teď po měsíci běží serverů 26(!!!) a situace se celkem stabilizovala, minimálně to nepadá a není problém se připojit.
Co bohužel přetrvává jsou errory s některými městy. Zejména ze začátku se stalo, že se město nepodařilo korektně uložit, a takové město někdy nejde nahrát. To se stalo i mě s jedním městem. A je to vážně otrava, mít rozpracovaná čtyři sousední města v regionu a páté, do kterého se nedá dostat!

Asi tak do minulého týdne hodně zlobila doprava. V mém devadesátitisícovém hornicko-hutnickém městě jsem měl některé ulice totálně ucpané, a to tak, že v nich doprava buď téměř stála, anebo někdy (zřídka) totálně stála a nehnula se (zřejmě nějaký bug). Což znamenalo, že se do dané ulice nedostali hasiči, policajti ani svoz odpadků, bujel tam zločin a gangy vypalovaly domy. A protože nejfrekventovanější ulice byly často ty nejvíce rozvinuté, naštvalo to ještě víc.
Po posledním patchi se to najednou výrazně zlepšilo: doprava je místy hustá, ale už ne dochází k totálním zásekům a v zásadě se to chová tak, jak by člověk očekával.
V předchozích dílech Simcity bylo občas náročné město rozjet, ale jakmile se překonaly počáteční obtíže, město narostlo přes určitou velikost a začalo generovat balíky peněz, takže v závěrečné fázi jsem si hrál s tím, aby město bylo co nejhezčí.
Tady to funguje o dost jinak. Jednak je ekonomika pořád vyrovnaná - s daněmi si člověk rozhodně nevystačí, pro přežití většího města je absolutně nezbytné, aby šlapal business. To v tomto Simcity znamená specializaci.
V mém hutnickém městě Zbůch vydělávám docela slušné peníze díky prodeji slitin a kovů, které vyrábím z uhlí a železné rudy. Bohužel je tato výroba celkem špinavá, způsobuje znečištění vzduchu i půdy. Rozhodně se netopím v penězích, při běžném provou slušně vydělávám, ale jakmile začnu kovy namísto prodeje používat na stavbu Arcologie (Velké dílo), je zle a těžce prodělávám.
Obdobné je to v mém ropném městě jménem Litvínov. Pokud prodávám vytěženou ropu a navíc slitiny a plasty, které získávám z recyklace (ano, v Litvínově mám i bohaté Simíky, kteří recyklují), je město slušně ziskové. Jakmile však začnu posílat slitiny na Arcologii, mám problém vyjít.
Spousta věcí ve hře je pekelně drahá. V Litvínově jsem si naběhl - těžím ropu na maximální kapacitu a při upgrade ropného průmyslu jsem hloupě zvolil přístaviště pro tankery. Druhou možnost - výstavbu rafinerie pro plasty a pohonné hmoty - jsem si bohužel zavřel, protože na další upgrade nedosáhnu kvůli nedostatečnému obratu v ropě. Kdybych si místo tankerů zvolil rafinerii, mohl jsem se válet v penězích. Inu, generál po bitvě.
Další věc, která mi přijde podivná - neustále bojuji s nedostatkem dělníků. Ve Zbůchu mi musí vypomáhat snad 12000 dělníků ze světa (v mých ostatních městech jich není zdaleka dost), a to tam mám jen minimum běžného průmyslu. Všechnu pracovní sílu spotřebují hutě, doly, sklady a běžné servisní budovy.
Nemůžu vyloučit, že to nehraju správně. Možná málo sdílím zdroje mezi městy (ano, policie, sanitky, hasiči i popeláři se dají půjčovat jezdit mezi městy), možná je chyba, že se snažím mít všechno v každém městě, nevím.

Co mi ale skutečně nesedí je příliš malá velikost měst. Zbůch jsem v podstatě dodělal snad před týdnem a teď už nemám kam růst a co v něm dělat. Potřebuji vyrobit dost kovu na Arcologii - to ale znamená, že hru musím nechat puštěnou hodiny a hodiny a jen řídit vydělávání peněz a posílání kovu do Arcologie. Není už co dělat, co budovat.
Zkusím ještě udělat pár dalších měst, zkusím opravdu rozjet region.

Žádné komentáře: